Aktuelt
2022-07-20 09.47.45
Korsika 2022

I 2022 Kørte Henrik og jeg til Korsika på vores boxere. Det blev et gensyn 33 år efter vores første besøg i 1989.

Mere tekst kommer her

5

Trans Euro Trail i Sverige 2019

En tur der ikke gik som forventet

 

En fælles turberetning om en tur med alt for store elektriske udfordringer på min R100Tracker,

og fortællingen om sammenhold og musketerånd i vores fantastiske kørefællesskab.



Vi mødtes til aftenkaffe hos Kaj Arne i Grenå. Ved midnatstid sejlede natfærgen til Varberg, og vi fandt et forholdsvist roligt hjørne med bænke og gulvplads til vores liggeunderlag og soveposer.



Jeg ved ikke hvor mange timers søvn det blev til i alt. I morgenens gråvejr kørte vi ud i den tunge lastbiltrafik i Varbergs gader. Efter en halv time var vi ude af byen, og det grå og fugtige landskab gled forbi, mens vi kørte de første kilometer mod dagens mål shelterpladsen ved Dalstorpasjön. Den ligger et stykke nord for Värnamo og ikke langt fra TET sporet.



Efter første stop havde min boxer ikke nok power til at el-starten kunne skyde den i gang. Et problem jeg ikke tidligere har oplevet, i de knapt 31 år fra august 1988 hvor jeg købte den direkte fra tjeneste i det danske politi. Henrik skubbede mig i gang, hvad han og Kaj Arne blev rutinerede i inden vi til middag nåede frem til lejrpladsen i skoven ved søbredden.



Vi slog teltene op. Det vil sige det gjorde Henrik og Kaj Arne. Jeg valgte shelteret, og benyttede tiden til at gennemgå elsystemet, dog uden at finde årsagen til den manglende strøm på batteriet.



Hen på eftermiddagen ankom Allan. Han var tyvstartet en dag tidligere, og havde taget turen over broerne og op gennem det sydlige Sverige. Allan er egentlig den eneste af os, der har det helt rigtige køretøj til TET sporet. Allan kører på en GS’er. Min hjemmestrikkede R100T for Tracker ligner en del, men den mangler alligevel noget, bland andet de sidste par centimeter i fjedervandring både for og bag. De to sidste maskiner i selskabet var egentligt helt uegnede, selvom Kaj Arne havde monteret TKC 70 dæk både for og bag. Vi havde derfor på forhånd aftalt at køre uden om de mest smattede strækninger at TET, på denne vores jomfrutur ud i ”offroad-kørsel”.



Eftermiddagen og aftenen gik med bålhygge og naturligvis madlavning. Til aften var der gang i flere Trangia’er og maden smagte!

Næste dag kørte vi først direkte til Biltema i Jönkøbing. Jeg ville have en lader, så jeg på denne måde kunne få strøm på batteriet.



Herfra kørte vi ad asfaltvej direkte til Vätterns nordvestlige hjørne, hvor vi tog en overnatning på Karlsborg Camping. Mit batteri og den nyindkøbte lader overnattede ved en stikkontakt i receptionen. Aftensmad og hygge i fælleslokalet på pladsen og så godnat.



Næste morgen startede på bedste vis. Batteriet monteret og boxeren spandt som den bedst kunne. Vi fik hurtigt pakket og tanket og turen videre startede op. Det regnede let, men det har aldrig givet problemer for vores stabile maskiner. Vi har dette år kørt ture i Norden i en ti års periode, oftest som i år en rundtur uden helt fastlagte ruteplaner og uden bookinger. Til gengæld med alt grej til overlevelse i det fri inklusive madvarer til hele turen.



En halv times kørsel fra Karlsborg, døde min boxer helt pludseligt og helt uventet. Det var som om jeg havde vippet dødemandskontakten. Vi fik aldrig liv i den igen, trods utallige forsøg, og gode råd hjemmefra. Ole, der tidligere har deltaget i mange af turene og Jørn fra Nordjylland var meget hjælpsomme, men intet hjalp det, desværre.



Så måtte SOS på banen, og efter mindre end en time var Falck på stedet. En time senere havde SOS accepteret at den gamle boxers el-problemer med manglende ladning og tænding ikke kunne fikses på de krævede tre værkstedstimer. Delene var nok ikke på lager i Sverige. De ville nu finde en bil til at fortsætte turen i, og derpå ville jeg indhente det øvrige selskab og lege servicevogn.



Hvordan SOS sidenhen behandlede sagen kan I læse om nederst i denne fortælling.



Herfra fortsætter Logbogen med notater fra den resterende gruppe, der gennemførte turen, på deres helt egen måde

Efter Bjørn var blevet afhentet af SOS ( Falck ) holdt vi en kort rådslagning i tørvejr på trappen i det forladte hus. Vi blev nu hurtigt enige om at foresætte turen, dog uden at have helt styr på andet end hjemrejse tidspunkter.



På det tidspunkt troede vi måske også at Bjørn hurtigt ville indhente os i en udleveret bil, og fungere som en slags servicevogn, køre i forvejen, finde en fin hytte, lave mad osv. Men sådan gik det ikke!



Efter mine notater gik det således efter den sidste nat vi var sammen i Karlsborg:



Vi fortsatte til Arvika hvor vi overnattede i en hytte på Fiskeviks Camping.



Næste dag fortsatte vi til Bakke Camping nær Vingrom lidt syd for Lillehammer.



Sidste overnatning var i Notodden.



Vi fandt grænsen for anvendelsen af forholdsvis tunge BMW maskiner på TET ruten, idet mudrede markveje ikke fungerede når vi var læsset med alt til en uge.



Allan og Kaj Arne fik indstillet deres GPS til det næstbedste, nemlig små og hyggelige veje (og på lange strækninger grusveje) i de svendske skove og norske fjelde. Jeg havde kun kort og kompas fremme en enkelt gang, hvor vi var virkelig på landet.



Alt i alt endte det med at blive en fin tur. Vi skulle selvfølge lige finde rollerne i den "nye" gruppe. Det gik nu fint, og  det var i sig selv også en god øvelse!

SOS var altså så hjælpsomme og hurtige. En time, så var den gamle boxer og jeg afhentet. En time senere var det afklaret at jeg havde krav på en bil til at fortsætte mine ferieplaner i. Kunne de ikke levere bilen på den campingplads i Mariestad, hvor Falck havde været så venlige at køre mig til, ville de sende en taxi der kunne hente mig og en motorcykel-ladning af tunge tasker med alt mit grej i, motorcykeldragt, hjelm, støvler osv. Fortrøstningsfuld indrettede jeg mig i min hytte. Dette skete lørdag hen på eftermiddagen.



Det skal her nævnes, at jeg desværre har haft brug for SOS International to gange tidligere i min karriere, men den er også lang 🙂

I 1988 døde min gamle Suzuki GT750 "Vandbøffel" i Heidelberg. Det var efter tre uger i Frankrig og ned til middelhavet. En halv time efter at SOS dengang havde erkendt at der vankede en erstatningsbil, var Lisbet og jeg i Taxi fragtet hen til Avis i Heidelberg. Vi fik en helt ny Golf at køre hjem i.

To år senere var den desværre gal igen. Efter en tur Europa rund i godt fire måneder, røg der en tand i bagtøjet i det aller sydligste Portugal. En enkelt time efter at SOS havde er kendt at fejlen ikke kunne rettes inden for den gældende grænse, sad vi igen i en spritny Golf, som vi kunne fortsætte vores lange rejse i, i op til 21 dage fra udleveringen.

Med disse oplevelser, og andres lignende fortællinger var jeg derfor fortrøstningsfuld.



Der skulle herefter gå tre dage, utallige rykkere via telefonopkald fra mig, samt et hav af SMS'er, før SOS overgav sig og lod mig selv skaffe den taxi der så kørte mig 115 kilometer i den gale retning, alt for sent til at jeg kunne nå at fuldføre mine ferieplaner sammen med mine følgesvende, og ikke nok med dette, så blev jeg på vejen hjem i erstatningskøretøjet via SMS beordret på en omvej til Kastrup Lufthavn, til et andet firma, for at bytte bilen ud med en billigere model, som jeg så kunne køre hjem til Aarhus i.



Megte træt efter tre dage i uvished, både for mig og for den gruppe jeg rent faktisk stod som arrangør for, og frustreret over SOS' ligegyldighed og arrogance hver gang jeg henvendte mig, særligt da jeg talte med en af deres ledere, kunne jeg afslutte en uges trælse oplevelser, med en skuffelse over at SOS ikke længere leverer varen, og da slet ikke håndterer en sag i Sverige så proffessionelt, som de gjorde i "gamle dage" i Tyskland og Portugal.



Jeg har hørt at TRYG forsikring har trukket sig fra SOS International og i stedet lavet deres egen ordning. Jeg skal snarest have sat mig ind i hvad de tilbyder.



I fremtiden kan man ikke satse på rettidig hjælp fra SOS International!


 

IMG_4525

International Airhead Trip 2018.

 

Ide’en til the International Airhead Trip 2018 opstod gennem mine skriverier med Peter Ardron redaktøren på det UK baserede e-zine “The Airhead”. Peter havde bragt de første af mine små artikler i bladet, og spurgte om jeg ville skrive en artikel om de seneste års motorcykelture i Norge. Jeg foreslog at jeg kunne arrangere en tur i Norge for bladets læsere, en ide som Peter straks greb og beskrev i det kommende nummer af ”The Airhead”. Mange positive tilbagemeldinger satte mig i gang med forberedelserne og programmet blev offentliggjort i den efterfølgende udgave. En del meldte ud at de ville deltage, men som tiden nærmede sig trak de fleste sig en efter en, og vi endte altså med to deltagere fra UK og fire danske guider.

Jeg kørte fra Aarhus og nordpå ved ottetiden om morgenen. Ved Hadsten stødte Ole og Knud til og i Aalborg var Henrik klar. Sammen fortsatte vi til Hirtshals, hvor vi mødtes med Linda og Pete. Nu kørte vi alle i samlet flok til færgen, og snart sejlede vi ud med kurs mod Kristiansand. Sejlturen tog godt et par timer. Det var næsten vindstille og sol fra en skyfri himmel. De kommende dage skulle byde på det bedste køre vejr vi har haft på turene i Norge til dato.

Ruten fra Kristiansand til vores hytter lidt syd for Stavanger fulgte E39, en fin hovedvej, der den første times tid var tæt trafikeret. Efter den første pause, lettede trafiktrykket, naturen blev endnu smukkere og vi kørte derudaf ad den altid blødt svingende vej. Jeg tog mig selv i at synge højlydt i hjelmen af bare begejstring. Sådan et fantastisk vejr har jeg ikke haft siden motorcykelturene sydpå i firserne og halvfemserne.

Vi nåede frem til Sandnes Hytter og Camping hen ad eftermiddagen. Dagsdistancen godt 400 kilometer i alt fra Aarhus og hertil.

Til aften lavede vi middag i fælleskøkkenet på campingpladsen. Køkkenet havde vi for os selv alle dagene. Vi sad ude i den lune aftensol og snakken gled på bedste vis, skønt det meste foregik på engelsk af hensyn til vores engelske gæster.

Første dagstur gik til Lysebotn. Vi kom afsted ved ni tiden og var snart ude af byen og kørte ad en smal og meget lidt trafikeret landevej, først sydøst over og snart mere direkte østpå. Vi gjorde flere foto-stop under vejs gennem den lange dybe dal, hvor bjergene ind i mellem lagde dalbunden helt i skygge af bjergsiderne. På turen passerede vi mange søer og elve med udsyn til høje vandfald der tordnede ned fra klippesiderne. Senere kunne vi nyde de mange skarpe sving i højderne, med sneklædte vejsider, hvor sneen til tider lå i flere meters højde. Ved pladsen oven for Lysebotn aftalte vi at alle nu kunne køre frit og at vi ville samles i bunden for at spise frokost på kajen ved færgelejet.

De sidste kilometer nedad er en stor serie af skarpe hårnålesving afbrudt af en tunnel med et næsten 180 graders sving inde midt i tunnelen. Så kom vi ud i solen og kunne nyde den medbragte mad og middagspausen hvor udsigten ud gennem Lysefjorden var svær at slippe.

Hjemturen var samme rute bare omvendt, men alting ser anderledes ud set modsat, så det blev det ikke ringere af.

Aftenen blev rundet af på terrassen ved fælleskøkkenet, med røverhistorier, kulturudveksling og underholdning hver gang nye gæster ankom til campingpladsen.

Anden køredag var mest en vandredag. Vi kørte til færgen i Lauvvik og sejlede over til Oanes for at køre et sidste stykke til foden af vandre ruten til Preikestolen. Denne dag var vindstille med en nærmest trykkende hede, så alle medbragte vandflasker blev fyldt før vandreturen kunne begynde. Den afvekslende tur til toppen gik mest opad men også lidt ned igen gennem varierende terræn og landskaber, gennem løst grus, over enge med træbroer, op ad stejle stigninger med trapper groft udhugget i store granitblokke. Vandringen til toppen varede godt to timer. På selve Preikestolen sad vi sammen med mange andre vandrere og spiste den medbragte frokost mens vi nød udsigten ind mod Lysebotn mange kilometer borte. Her var stigningen ikke slut, for vi ville også nyde udsigten ud over Preikestolen. Det sværeste stykke af hele vandre ruten blev forceret før vi fra den aller øverste klippetop havde udsyn over Preikestolens store kvadratiske flade og de mindst hundrede vandrere der opholdt sig der. Vi fandt vores egen udgave af en returrute, der ikke var mindre vanskelig, og varme, trætte og ømme i ben og knæ nåede vi retur til motorcyklerne efter at have været på farten i omkring fem timer.

Denne aften var aftensmaden særligt lækker og rødvinen smagte ekstra godt. Vi fik besøg af et par Italienske bikere, som dagens kok Knud resolut inviterede med til bordet. Det blev en hyggelig og endnu mere international aften med typisk Italiensk accent, og snart var klokken mange og vi gik til køjs.

Tredje køredag blev konverteret til en individuel dag. Pete og Linda kørte en rundtur ned langs vestkysten og retur in i landet, Knud, Ole og Henrik gik på museum i Stavanger, mens Bjørn kørte ud i naturen i området sydøst for Sandnes. Det blev en tur ad de mindste og smalleste veje og stier, helt derud hvor kun de lokale kommer. Fælles aftensmad og endnu en omgang aftensmad sent på aftenen, da vores italienske venner kom hjem og serverede en ægte italiensk omgang spaghetti.

 

Hjemturen begyndte op ad formiddagen, efter afskeden med Linda og Pete der har en ekstra dag i Norgen. Vi fire danskere kørte så det meste af den rute som oprindeligt var planlagt som tredje køredag, men som nu blev hjemturen til Kristiansand. Efter en lille time på E39, kørte vi ad de mindre veje den enestående smukke rute fra Egersund til Flekkefjord. Denne vej består næsten udelukkende af en lang række smalle snoede hårnålesving, op og ned i landskabet, flotte udsigter, smukke bjergsøer og mere sjældent havkig.

Vi måtte tilbagelægge den sidste strækning på E39, igen i tæt trafik da vi nærmede os Kristiansand. Vel ombord på færgen gik snakken om de dejlige dage i Norge, og planer om de kommende ture blev luftet.


 

2017-07-03 10.22.44
Norge 2017


2016-07-03 13.27.07
Fyn rundt 2016



2015-06-04 08.04.52

Sverige 2015