I 2022 Kørte Henrik og jeg til Korsika på vores boxere. Det blev et gensyn 33 år efter vores første besøg i 1989.
Mere tekst kommer her
Trans Euro Trail i Sverige 2019
En tur der ikke gik som forventet
En fælles turberetning om en tur med alt for store
elektriske udfordringer på min R100Tracker,
og fortællingen om sammenhold og musketerånd i vores
fantastiske kørefællesskab.
Vi mødtes til aftenkaffe hos Kaj Arne i
Grenå. Ved midnatstid sejlede natfærgen til Varberg, og vi fandt et
forholdsvist roligt hjørne med bænke og gulvplads til vores liggeunderlag og
soveposer.
Jeg ved ikke hvor mange timers søvn det blev til i alt. I
morgenens gråvejr kørte vi ud i den tunge lastbiltrafik i Varbergs gader. Efter
en halv time var vi ude af byen, og det grå og fugtige landskab gled forbi,
mens vi kørte de første kilometer mod dagens mål shelterpladsen ved
Dalstorpasjön. Den ligger et stykke nord for Värnamo og ikke langt fra TET
sporet.
Efter første stop havde min boxer ikke
nok power til at el-starten kunne skyde den i gang. Et problem jeg ikke
tidligere har oplevet, i de knapt 31 år fra august 1988 hvor jeg købte den
direkte fra tjeneste i det danske politi. Henrik skubbede mig i gang, hvad han
og Kaj Arne blev rutinerede i inden vi til middag nåede frem til lejrpladsen i
skoven ved søbredden.
Vi slog teltene op. Det vil sige det
gjorde Henrik og Kaj Arne. Jeg valgte shelteret, og benyttede tiden til at
gennemgå elsystemet, dog uden at finde årsagen til den manglende strøm på
batteriet.
Hen på eftermiddagen ankom Allan. Han
var tyvstartet en dag tidligere, og havde taget turen over broerne og op gennem
det sydlige Sverige. Allan er egentlig den eneste af os, der har det helt
rigtige køretøj til TET sporet. Allan kører på en GS’er. Min hjemmestrikkede
R100T for Tracker ligner en del, men den mangler alligevel noget, bland andet
de sidste par centimeter i fjedervandring både for og bag. De to sidste
maskiner i selskabet var egentligt helt uegnede, selvom Kaj Arne havde monteret
TKC 70 dæk både for og bag. Vi havde derfor på forhånd aftalt at køre uden om
de mest smattede strækninger at TET, på denne vores jomfrutur ud i ”offroad-kørsel”.
Eftermiddagen og aftenen gik med bålhygge og
naturligvis madlavning. Til aften var der gang i flere Trangia’er og maden
smagte!
Næste dag kørte vi først direkte til Biltema
i Jönkøbing. Jeg ville have en lader, så jeg på denne måde kunne få strøm på
batteriet.
Herfra kørte vi ad asfaltvej
direkte til Vätterns nordvestlige hjørne, hvor vi tog en overnatning på
Karlsborg Camping. Mit batteri og den nyindkøbte lader overnattede ved en
stikkontakt i receptionen. Aftensmad og hygge i fælleslokalet på pladsen og så
godnat.
Næste morgen startede på bedste vis.
Batteriet monteret og boxeren spandt som den bedst kunne. Vi fik hurtigt pakket
og tanket og turen videre startede op. Det regnede let, men det har aldrig
givet problemer for vores stabile maskiner. Vi har dette år kørt ture i Norden
i en ti års periode, oftest som i år en rundtur uden helt fastlagte ruteplaner
og uden bookinger. Til gengæld med alt grej til overlevelse i det fri inklusive
madvarer til hele turen.
En halv times kørsel fra Karlsborg,
døde min boxer helt pludseligt og helt uventet. Det var som om jeg havde vippet
dødemandskontakten. Vi fik aldrig liv i den igen, trods utallige forsøg, og
gode råd hjemmefra. Ole, der tidligere har deltaget i mange af turene og Jørn
fra Nordjylland var meget hjælpsomme, men intet hjalp det, desværre.
Så måtte SOS på banen,
og efter mindre end en time var Falck på stedet. En time senere havde SOS
accepteret at den gamle boxers el-problemer med manglende ladning og tænding
ikke kunne fikses på de krævede tre værkstedstimer. Delene var nok ikke på
lager i Sverige. De ville nu finde en bil til at fortsætte turen i, og derpå
ville jeg indhente det øvrige selskab og lege servicevogn.
Hvordan SOS sidenhen behandlede sagen
kan I læse om nederst i denne fortælling.
Herfra fortsætter Logbogen
med notater fra den resterende gruppe, der gennemførte turen, på deres helt
egen måde
Efter Bjørn var blevet
afhentet af SOS ( Falck ) holdt vi en
kort rådslagning i tørvejr på trappen i det forladte hus. Vi blev nu hurtigt
enige om at foresætte turen, dog uden at have helt styr på andet end hjemrejse
tidspunkter.
På det tidspunkt troede
vi måske også at Bjørn
hurtigt ville indhente os i en udleveret bil, og fungere som en slags
servicevogn, køre i forvejen, finde en fin hytte, lave mad osv. Men sådan gik
det ikke!
Efter mine notater gik
det således efter den sidste nat vi
var sammen i Karlsborg:
Vi fortsatte til Arvika
hvor vi overnattede i en hytte på Fiskeviks Camping.
Næste dag fortsatte vi
til Bakke Camping nær Vingrom lidt syd
for Lillehammer.
Sidste overnatning var i
Notodden.
Vi fandt grænsen
for anvendelsen af forholdsvis tunge BMW maskiner på TET ruten, idet mudrede
markveje ikke fungerede når vi var læsset med alt til en uge.
Allan og Kaj Arne fik
indstillet deres GPS til det næstbedste,
nemlig små og hyggelige veje (og på lange strækninger grusveje) i de svendske
skove og norske fjelde. Jeg havde kun kort og kompas fremme en enkelt gang,
hvor vi var virkelig på landet.
Alt i alt endte det med
at blive en fin tur. Vi skulle selvfølge
lige finde rollerne i den "nye" gruppe. Det gik nu fint, og det
var i sig selv også en god øvelse!
SOS var altså så
hjælpsomme og hurtige. En time, så
var den gamle boxer og jeg afhentet. En time senere var det afklaret at jeg
havde krav på en bil til at fortsætte mine ferieplaner i. Kunne de ikke levere
bilen på den campingplads i Mariestad, hvor Falck havde været så venlige at
køre mig til, ville de sende en taxi der kunne hente mig og en
motorcykel-ladning af tunge tasker med alt mit grej i, motorcykeldragt, hjelm,
støvler osv. Fortrøstningsfuld indrettede jeg mig i min hytte. Dette skete
lørdag hen på eftermiddagen.
Det skal her nævnes,
at jeg desværre har haft brug for SOS International to gange tidligere i min
karriere, men den er også lang 🙂
I 1988 døde min gamle
Suzuki GT750 "Vandbøffel" i Heidelberg. Det var efter tre uger i
Frankrig og ned til middelhavet. En halv time efter at SOS dengang havde
erkendt at der vankede en erstatningsbil, var Lisbet og jeg i Taxi fragtet hen
til Avis i Heidelberg. Vi fik en helt ny Golf at køre hjem i.
To år senere var den
desværre gal igen. Efter en tur Europa rund i godt fire måneder, røg der en
tand i bagtøjet i det aller sydligste Portugal. En enkelt time efter at SOS
havde er kendt at fejlen ikke kunne rettes inden for den gældende grænse, sad
vi igen i en spritny Golf, som vi kunne fortsætte vores lange rejse i, i op til
21 dage fra udleveringen.
Med disse oplevelser, og
andres lignende fortællinger var jeg derfor fortrøstningsfuld.
Der skulle herefter gå
tre dage, utallige rykkere via
telefonopkald fra mig, samt et hav af SMS'er, før SOS overgav sig og lod mig
selv skaffe den taxi der så kørte mig 115 kilometer i den gale retning, alt for
sent til at jeg kunne nå at fuldføre mine ferieplaner sammen med mine
følgesvende, og ikke nok med dette, så blev jeg på vejen hjem i
erstatningskøretøjet via SMS beordret på en omvej til Kastrup Lufthavn, til et
andet firma, for at bytte bilen ud med en billigere model, som jeg så kunne
køre hjem til Aarhus i.
Megte træt efter tre
dage i uvished, både for mig og for
den gruppe jeg rent faktisk stod som arrangør for, og frustreret over SOS'
ligegyldighed og arrogance hver gang jeg henvendte mig, særligt da jeg talte
med en af deres ledere, kunne jeg afslutte en uges trælse oplevelser, med en
skuffelse over at SOS ikke længere leverer varen, og da slet ikke håndterer en
sag i Sverige så proffessionelt, som de gjorde i "gamle dage" i
Tyskland og Portugal.
Jeg har hørt at TRYG
forsikring har trukket sig fra SOS International og i stedet lavet deres egen
ordning. Jeg skal snarest have sat mig ind i hvad de tilbyder.
I fremtiden kan man ikke satse på rettidig hjælp fra SOS International!
International Airhead Trip 2018.
Ide’en til the International Airhead Trip 2018 opstod
gennem mine skriverier med Peter Ardron redaktøren på det UK baserede e-zine
“The Airhead”. Peter havde bragt de første af mine små artikler i bladet, og
spurgte om jeg ville skrive en artikel om de seneste års motorcykelture i
Norge. Jeg foreslog at jeg kunne arrangere en tur i Norge for bladets læsere,
en ide som Peter straks greb og beskrev i det kommende nummer af ”The Airhead”.
Mange positive tilbagemeldinger satte mig i gang med forberedelserne og
programmet blev offentliggjort i den efterfølgende udgave. En del meldte ud at
de ville deltage, men som tiden nærmede sig trak de fleste sig en efter en, og
vi endte altså med to deltagere fra UK og fire danske guider.
Jeg kørte fra Aarhus og nordpå
ved ottetiden om morgenen. Ved Hadsten stødte Ole og Knud til og i Aalborg var
Henrik klar. Sammen fortsatte vi til Hirtshals, hvor vi mødtes med Linda og
Pete. Nu kørte vi alle i samlet flok til færgen, og snart sejlede vi ud med
kurs mod Kristiansand. Sejlturen tog godt et par timer. Det var næsten
vindstille og sol fra en skyfri himmel. De kommende dage skulle byde på det
bedste køre vejr vi har haft på turene i Norge til dato.
Ruten fra Kristiansand til vores hytter lidt syd for
Stavanger fulgte E39, en fin hovedvej, der den første times tid var tæt
trafikeret. Efter den første pause, lettede trafiktrykket, naturen blev endnu
smukkere og vi kørte derudaf ad den altid blødt svingende vej. Jeg tog mig selv
i at synge højlydt i hjelmen af bare begejstring. Sådan et fantastisk vejr har
jeg ikke haft siden motorcykelturene sydpå i firserne og halvfemserne.
Vi nåede frem til Sandnes Hytter og Camping hen ad
eftermiddagen. Dagsdistancen godt 400 kilometer i alt fra Aarhus og hertil.
Til aften lavede vi middag i fælleskøkkenet på
campingpladsen. Køkkenet havde vi for os selv alle dagene. Vi sad ude i den
lune aftensol og snakken gled på bedste vis, skønt det meste foregik på engelsk
af hensyn til vores engelske gæster.
Første dagstur gik til Lysebotn. Vi
kom afsted ved ni tiden og var snart ude af byen og kørte ad en smal og meget
lidt trafikeret landevej, først sydøst over og snart mere direkte østpå. Vi
gjorde flere foto-stop under vejs gennem den lange dybe dal, hvor bjergene ind
i mellem lagde dalbunden helt i skygge af bjergsiderne. På turen passerede vi
mange søer og elve med udsyn til høje vandfald der tordnede ned fra
klippesiderne. Senere kunne vi nyde de mange skarpe sving i højderne, med
sneklædte vejsider, hvor sneen til tider lå i flere meters højde. Ved pladsen
oven for Lysebotn aftalte vi at alle nu kunne køre frit og at vi ville samles i
bunden for at spise frokost på kajen ved færgelejet.
De sidste kilometer nedad er en stor serie af skarpe
hårnålesving afbrudt af en tunnel med et næsten 180 graders sving inde midt i
tunnelen. Så kom vi ud i solen og kunne nyde den medbragte mad og middagspausen
hvor udsigten ud gennem Lysefjorden var svær at slippe.
Hjemturen var samme rute bare omvendt, men alting ser
anderledes ud set modsat, så det blev det ikke ringere af.
Aftenen blev rundet af på terrassen ved
fælleskøkkenet, med røverhistorier, kulturudveksling og underholdning hver gang
nye gæster ankom til campingpladsen.
Anden køredag var mest en vandredag. Vi
kørte til færgen i Lauvvik og sejlede over til Oanes for at køre et sidste
stykke til foden af vandre ruten til Preikestolen. Denne dag var vindstille med
en nærmest trykkende hede, så alle medbragte vandflasker blev fyldt før
vandreturen kunne begynde. Den afvekslende tur til toppen gik mest opad men
også lidt ned igen gennem varierende terræn og landskaber, gennem løst grus,
over enge med træbroer, op ad stejle stigninger med trapper groft udhugget i
store granitblokke. Vandringen til toppen varede godt to timer. På selve
Preikestolen sad vi sammen med mange andre vandrere og spiste den medbragte
frokost mens vi nød udsigten ind mod Lysebotn mange kilometer borte. Her var
stigningen ikke slut, for vi ville også nyde udsigten ud over Preikestolen. Det
sværeste stykke af hele vandre ruten blev forceret før vi fra den aller øverste
klippetop havde udsyn over Preikestolens store kvadratiske flade og de mindst
hundrede vandrere der opholdt sig der. Vi fandt vores egen udgave af en
returrute, der ikke var mindre vanskelig, og varme, trætte og ømme i ben og knæ
nåede vi retur til motorcyklerne efter at have været på farten i omkring fem
timer.
Denne aften var aftensmaden særligt lækker og rødvinen
smagte ekstra godt. Vi fik besøg af et par Italienske bikere, som dagens kok
Knud resolut inviterede med til bordet. Det blev en hyggelig og endnu mere
international aften med typisk Italiensk accent, og snart var klokken mange og
vi gik til køjs.
Tredje køredag blev konverteret til en individuel dag.
Pete og Linda kørte en rundtur ned langs vestkysten og
retur in i landet, Knud, Ole og Henrik gik på museum i Stavanger, mens Bjørn
kørte ud i naturen i området sydøst for Sandnes. Det blev en tur ad de mindste
og smalleste veje og stier, helt derud hvor kun de lokale kommer. Fælles
aftensmad og endnu en omgang aftensmad sent på aftenen, da vores italienske
venner kom hjem og serverede en ægte italiensk omgang spaghetti.
Hjemturen begyndte op ad formiddagen,
efter afskeden med Linda og Pete der har en ekstra dag i Norgen. Vi fire
danskere kørte så det meste af den rute som oprindeligt var planlagt som tredje
køredag, men som nu blev hjemturen til Kristiansand. Efter en lille time på
E39, kørte vi ad de mindre veje den enestående smukke rute fra Egersund til
Flekkefjord. Denne vej består næsten udelukkende af en lang række smalle snoede
hårnålesving, op og ned i landskabet, flotte udsigter, smukke bjergsøer og mere
sjældent havkig.
Vi måtte tilbagelægge den sidste strækning på E39, igen i tæt trafik da vi nærmede os Kristiansand. Vel ombord på færgen gik snakken om de dejlige dage i Norge, og planer om de kommende ture blev luftet.
Sverige 2015