To gange RT på tur 2019

To gange RT på tur 2019

Små tredive år er gået, siden Henrik og jeg sidst var på tur sammen. Dengang kørte vi i ugevis på lange ture til Korsika og Grækenland. Denne gang skulle det være helt lokalt, hvilket for vores vedkommende vil sige i det sydlige Jylland.


Hvor kører man egentligt hen, når nu muligheden for en motorcykeltur endeligt byder sig? Vores fælles erfaring er, at selve dette at køre på motorcyklerne er målet eller rettere formålet, og vores fokus på den geografiske slutdestination er mere diffust og uden særlig stor betydning.


Tidligt lørdag morgen startede jeg i Aarhus op på min gamle BMW R100RT fra 1982. Næsten samtidigt startede Henrik i Odense sin R1100RT. Den er halvt så gammel som min, og Henrik har ejet den alle årene fra den var ny.


Vi startede begge med motorvejskørsel, hvorfor maskinerne ville være varmet op og klar til den videre færd, når vi lidt senere mødtes syd for Kolding.


Jeg kom først! Havde nok lidt glemt hvor godt den gamle RT klarer turen ved danske motorvejshastigheder op til 130 km i timen. For mig personligt er dette også komforthastigheden på netop denne maskine. Hele sommeren har jeg ellers kørt på en anden af mine gamle boxere, en R100T jeg har bygget om til en let offroad model, herefter døbt R100Tracker. På denne model er komforthastigheden en helt anden og noget lavere. Til gengæld er den langt sjovere og lettere at køre på, når jeg vil en tur langt ud i skoven. Noget jeg fik smag for tidligere denne sommer, hvor jeg kørte en tur på Trans Euro Trail i Sverige.


Nu var Henrik ankommet kun lettere forsinket af morgentrafikken omkring Odense. Efter en hurtig kop kaffe fandt vi snart ud på de mindste veje. Første stop blev Ribe. Ingen af os havde tidligere besøgt byen, og da Henrik samtidigt overvejer at flytte til Esbjerg, var det fint med en opdatering af lokalkendskabet på egnen. Vejrudsigten var noget ustabil, og vi var krøbet i de varme køredragter. Netop som vi ankom til Ribe, brød solen frem mellem de mange dramatiske skyformationer. Foto-skyer plejer jeg at betegne dem, da mine billeder får et mere potent udtryk i netop denne vejrtype.

Ribe viste sig at have en hyggelig gammel bykerne. Det var fortsat køligt trods solen, så det blev kun til en kort byvandring iført motorcykelbukser og støvler. En kop kaffe på bænken i solen med udsigt til Ribe domkirke. Så var turens kulturelle indslag på plads, Tjek!


Ud over en livslang kærlighed til fotografiet, har jeg i mange år lavet film om mine interesser. Det er hovedsageligt blevet til film fra mine motorcykelture, film som har fundet sit publikum på YouTube kanalen Boxertouring og på Facebooksiden af samme navn. Sammen med solen kom nu også mit POV kamera på hjelmen. Der skulle en roadmovie i kassen, når nu endelig Henrik og jeg havde mulighed for en weekendtur sammen.

Vi fortsatte nu vestover ud mod Kammerslusen og vadehavet syd for Esbjerg.

Landskabet var fladt, og variationen bestod mest af forskellige afgrøder på markerne der omgav os, mens vi snoede os gennem landskabet til lyden af de buldrende boxermotorer.


I løbet af dagen kørte vi omkring Esbjerg og Mennesket ved Havet, vi var omkring Blåvandshuk Fyr og området ved Tipperne og Ringkøbing Fjord. På en længere strækning byttede vi motorcykler. Jeg fik mulighed for direkte at sammenligne to ens BMW modeller med samme betegnelse men adskilt af 19 års evolution. Det føltes umiddelbart trygt at skifte. Der var tydelige fællestræk på de to BMW maskiner. På god og på ondt. Der er naturligvis sket meget med den teknologiske udvikling fra 1982 til 2000. Mest genkendelig var nok den grove og højlydte gearkasse. Det er grov mekanik som både i 1982 og 2000 var overgået af de fleste andre motorcykelfabrikanter. Måske ikke på holdbarhed, men tydeligvis på smidighed og mekanisk finesse. Den store forskel var at finde i affjedringen og bremserne. Der er sket meget, også på en BMW, i denne periode. Deraf følger en letkørt motorcykel med klart forbedrede køreegenskaber. Min gamle model var billigt til salg i netop disse timer.

Dagen sluttede ved turens eneste planlagte fikspunkt, Mini Primi Camp. Denne lille oase der er skabt af Peter Riber og hans hustru, er en camp med shelters, græsenge og naturlige læhegn alt sammen tiltænkt os bikere.


Det havde været en dejlig dag. Afslappede og afstressede sluttede vi af med mad over bålet. En røget øl satte prikken over i’et, og det blev sent, før vi toppede whiskyen op og for sidste gang smed en kævle på gløderne. Mens de sidste gløder døde ud, blev vi blændet at Mælkevejen der oplyste den kulsorte nattehimmel. Her langt ude på landet, hvor alt kunstigt lys er så uendeligt langt væk, er natten sort.


Næste dag kørte vi hjem til storbyen og civilisationen, lidt gladere end da vi kørte ud, ladet op med ny energi til de kommende dages strabadser.

Copyright © www.boxertouring.dk