Forberedelserne

Forberedelserne

Det er vigtigt at motorcyklen er klargjort før en længere rejse. Aldrende boxere er ikke så udbredte i de fleste andre lande og der er længere mellem reservedelene. Skal du køre langt vil det være på sin plads at vurdere om dine dæk kan stå hele distancen. Bedst vil det være med helt nye dæk op til langturen, da boxere kører med andre dækstørrelser end standarden på de nyere motorcykler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et godt sæt værktøj under sædet er et must. Dækjern og pumpe hører også til den faste udrustning. Derudover reserve sikringer og pærer samt en reparationshåndbog Måske blot en kopi af de væsentligste sider. Det sidste fylder mindre. Har du kørt boxer i nogle år, er det godt at tænke tilbage på hvad du tidligere har haft brug for.

 

Til slut vil jeg sige at det da heldigvis er meget sjældent at en bund solid boxer gør knuder.

 

Tænk dig om før du drager afsted og tag så trygt på langtur.

 

 

Grejet

 

Når motorcyklen er klar, er det tid til at lave en checkliste over dit grej. De to vigtigste parametre når du vælger er lav vægt og høj slidstyrke. Da jeg altid har campinggrej med, tager jeg i det efterfølgende udgangspunkt i en udrustning der omfatter dette. Teltet skal være vandtæt og stort nok til at alt dit grej kan være derinde, da det alternativt er udsat for langfingrede elementer der findes i alle lande. Til gengæld låser jeg aldrig mit telt, da det signalerer at her er der værdier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soveposen skal passe til det klima du vil rejse i. Sydpå er de letteste fine. Liggeunderlag er lette men fylder meget. De selvoppustelige fylder stort set det samme, vejer en del mere, men er langt mere komfortable.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kogegrej af den mest simple slags er ofte nok. En lille benzinbrænder er fin da der altid kan skaffes brændstof. Til gengæld soder den meget og benzin er farligt at sætte ild til!! Jeg er gået over til de små blå Camping Gaz International dåser der både kan drive lampe og kogeblus. Disse kan tilsyneladende skaffes i alle de lande jeg har besøgt i de sidste 25 år. Det nyeste, i hvert fald for mig, er den kompakte Trangia gasbrænder, der passer der hvor spritbrænderen normalt sidder. Jeg ved ikke om gasdåserne til denne model er udbredt i mange lande, men da denne brænder er utroligt effektiv, og samtidigt meget økonomisk, skulle der nok være plads til et par dåser, der vil kunne række til selv en god lang ferietur. Test selv forbruget før ferien. Jeg så den anvendt på Norgesturen i 2010 og var meget imponeret. Har du en boxer af RS eller RT typen er der god plads til en eller to termo flasker inde i kåben. Dem med rustfri inderflaske er helt klart at foretrække. Lav evt. en holder. Resten er en mere personlig sag. Der er ikke meget plads at rutte med i en sidetaske.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sidste punkt er når cyklen skal pakkes. Her gælder det om at få vægten frem på cyklen. Specielt hvis du kører med bagsæde passager. I min tanktaske gemmer jeg typisk fotogrej og værdigenstande. Det er en fordel hvis toppen kan lynes af. Så kan du tage den med dig når det er nødvendigt at forlade din øvrige oppakning på tankstationer o.lign. I bunden pakkes de tungeste ting, såsom konserves eller drikkevarer. Jo mere vægt på tanken, jo mere stabil motorcykel.

 

Copyright © All Rights Reserved